Verstedelijking - De leefbare gemeente

Financiën

Bedragen x € 1.000

Toelichting saldo
Op het programma Verstedelijking resteert een positief saldo van -€ 4,79 mln.

Verklaring verschillen met een effect op het jaarrekeningresultaat (Hoofdboodschap)
1. Spreidingswet in relatie tot Investeringsfonds (-€ 2,97 mln.)
De opvanglocatie Gerrit Bolkade hebben wij niet in gebruik kunnen nemen in 2023. Hierdoor hebben wij van het Rijk ook geen bijdrage op basis van de Spreidingswet ontvangen. Omdat deze bijdrage zou worden gestort in de reserve Investeringsfonds, is de toevoeging aan deze reserve lager (-€ 2,97 mln.). De lagere baten van het Rijk (€ 2,97 mln.) staan verantwoord op het programma Kansengelijkheid.

2. Leges omgevingsvergunningen (€ 0,80 mln.)
Enkele grote projecten, waarvan de start in 2023 was voorzien, zijn vertraagd naar 2024. Dit leidt tot lagere baten (€ 0,80 mln.), omdat de leges voor omgevingsvergunningen ook pas volgend jaar worden ontvangen.

3. Verhuur en erfpacht vastgoed (-€ 0,70 mln.)

Er was een toename van het aantal overeenkomsten met betrekking tot de verhuur van stukjes openbaar groen. Ook was de werkelijke indexatie van de tarieven voor huur (grond en gebouwen) en door te berekenen servicekosten en erfpachten hoger dan geraamd. Dit leidt tot hogere baten (-€ 0,70 mln.).

4. Zwembad de Crommenije (€ 0,72 mln.)
Er is een probleem met de riolering en het tegelwerk van zwembad De Crommenije in Krommenie. In de onderhoudsvoorziening Vastgoed was nog niet geanticipeerd op deze werkzaamheden. Daarom zijn extra middelen in de voorziening gestort. Dit leidt tot hogere lasten (€ 0,72 mln.).

5. Planstudie HOV ZaanIJ (-€ 0,40 mln.)
De lasten voor planstudie HOV ZaanIJ zijn lager (€ -0,40 mln.) Dit houdt verband met de vertraging in de opstart van het VRA projectteam wegens capaciteitsproblemen.

6. Meldpunt goed verhuurschap (-€ 0,30 mln.)
Nieuwe landelijke wetgeving verplicht de gemeente om uiterlijk op 1 januari 2024 een meldpunt goed verhuurschap te hebben ingericht. Dat is eind 2023 gelukt. Omdat het meldpunt in 2023 nog niet in uitvoering was, zijn de lasten lager (-€ 0,30 mln.).

7. Mobiliteit; coalitieakkoord (-€ 0,34 mln.)
De inrichting van het mobiliteitsproject, zoals opgenomen in het coalitieakkoord, is nog niet volledig afgerond. Hierdoor zijn de lasten lager (-€ 0,34 mln.). De aanleg van laadinfrastructuur, het oplossen van fietsknelpunten en het realiseren van toegankelijkheid van de openbare ruimte schuiven door naar 2024. Daarom wordt voorgesteld om dit bedrag via de resultaatbestemming in de Voorjaarsnota 2024 over te hevelen naar 2024.

8. Apparaatslasten (-€ 0,47 mln.)
De apparaatsbaten binnen dit programma zijn per saldo hoger (-€ 0,47 mln.) dan de apparaatslasten. Voor een toelichting op de apparaatslasten en -baten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering.

9. Overige verschillen (-€ 1,13 mln.)

Er is voor verbeteren kwaliteit van de woningvoorraad -€ 0,25 mln. minder besteed vanwege achterblijvende kosten duurzaamheidsloket en vertraging in wijkaanpak.
Het werkplan Verkeersveiligheid is vrijwel afgerond evenals het beleid verkeer en vervoer, waarmee de lasten met -€ 0,15 mln. achterblijven.
Er zijn minder lasten (-€ 0,13 mln.) voor communicatie en omgevingsmanagement dat dekking had vanuit Volkshuisvestingsfonds.
Bijdragen in de plankosten, voor de flexibele schil Metropool Regio Amsterdam en subsidie OTW leiden tot hogere baten (-€ 0,2 mln.) bij gebiedsontwikkeling MAAK.

Het restant (-€ 0,40 mln.) wordt verklaard door overige diverse kleine afwijkingen binnen dit programma.

Verklaring verschillen met een saldo neutraal effect op het jaarrekeningresultaat

Lasten
1. Gebiedsontwikkeling

De afwijkingen op het product gebiedsontwikkeling worden verklaard in het MPG 24.1. Het gaat om lagere lasten (-€ 11,53 mln.), lagere baten (€ 12,75 mln.). Het saldo hiervan € 1,22 mln. voordelig is verrekend met de algemene reserve grondzaken (-€ 1,22 mln.). Dit betreft het saldo van winstnemingen (-€ 2,22 mln.) en verliesvoorziening (€ 1 mln.).

2. Behoud cultuurhistorische waarden

Bij één van de twee woningcorporaties is vertraging opgetreden bij het doorrekenen van scenario’s. De subsidieregeling Behoud cultuurhistorische waarden leidt in 2023 daarom tot lagere lasten (-€ 1,75 mln.). Hier tegenover staan lagere baten (€ 1,75 mln.) uit het Volkshuisvestingsfonds. Recentelijk is overeenstemming bereikt en de financiële consequenties volgen in 2024.

3. Haalbaarheidsonderzoeken Flexwonen

Locatie Zuidervaart is niet geschikt gebleken voor Flexwonen en de overige vier gebieden Hemmes, Noorderveenweg, sportpark Poelenburg en IKEA vergen meer tijd voor onderzoek. Daarom zijn de lasten lager (-€ 1,40 mln.). Tegenover de lagere lasten staan ook lagere baten (€ 1,40 mln.) vanuit de subsidie Flexwonen. Er wordt en nieuwe begroting voor Flexwonen opgesteld voor de periode 2024-2026. Hiervoor zijn separate subsidies beschikbaar.

4. Woningbouwimpuls (WBI)

Hoofdzakelijk door capaciteitsgebrek is minder inspanning verricht op (beleids)voorbereiding voor de woningbouwimpuls. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 0,9 mln.). Daar tegenover staat een lagere onttrekking aan het Transformatiefonds (€ 0,9 mln.).

5. Riolering

Vertraagde aanbesteding en overgang van analoge naar digitale besturingen van de pompen en gemalen hebben geleid tot lagere onderhoudslasten (-€ 1,30 mln.) voor de riolering. Hier tegenover staan lagere baten voor het grootverbruik (€ 0,80 mln.), hogere baten voor kleinverbruik (-€ 0,20 mln.), hogere baten uit samenwerking waterketen (-€ 0,10 mln.) en een lagere onttrekking aan de egalisatievoorziening riolering (0,80 mln.).

6. Werkzaamheden derden
Werkzaamheden voor derden als gevolg van schades, verwijderen van oliesporen en onderhoud en energielevering aan walstroomkasten hebben geleid tot hogere lasten (€ 0,44 mln.). Hier tegenover staan hogere baten (-€ 0,44 mln.), omdat deze lasten zijn verhaald op derden.
7. Nutswerkzaamheden
De gemeente heeft hogere lasten (€ 0,24 mln.) voor het herstel van verhardingen na aanleg van glasvezelnetwerk door nutsbedrijven en herstel van nazettingen. Hier tegenover staan ook hogere baten (-€ 0,24 mln.) van de nutsbedrijven.

Risico’s
In het voorstel met betrekking tot de samenwerkingsovereenkomst met Parteon (zaak 7860145), inzake de realisatie van tijdelijke woningen (flex-woningen) ten behoeve van jongeren/starters en spoedzoekers op de locatie Noorderveenweg in Assendelft, is toegezegd dat de mogelijke risico’s van dit project voor het eerst in de Jaarstukken 2023 aan het bestuur worden gepresenteerd. In de paragraaf Weerstandsvermogen is de top 80% van de gemeente brede risico’s verantwoord. Omdat dit risico buiten de top 80% valt, informeren we u in dit programma Verstedelijking afzonderlijk over de daarbij mogelijke risico’s van dit project.

Risico’s

  • Het niet kunnen voldoen aan de in de subsidiebeschikking opgenomen voorwaarden vanwege een andere verdeling van de doelgroepen en het niet kunnen voldoen aan de opleveringsdatum.
  • De omgevingsvergunning wordt niet onherroepelijk in verband met de lopende beroepszaken.

Risicogevolgen

  • Lagere subsidie inkomsten uit de Stimuleringsregeling flex- en transformatiewoningen vanuit het Rijk.
  • Herplaatsing van de flex-woningen en gevolgschade door het niet onherroepelijk worden van de omgevingsvergunning.

Beheersmaatregelen

  • Er is goed contact met het Rijk ten aanzien van de subsidievoorwaarden. Daarbij is reeds een informeel akkoord op de doelgroep. Voor wat betreft de opleveringsdatum gaat het vooral om de flex-woningen. Voor eventuele vertraging in de inrichting van de openbare ruimte sullen we zo nodig het gesprek aangaan met het Rijk.
  • Het risico op herplaatsing wordt grotendeels afgedekt door in het proces tot onherroepelijke vergunning de subsidie hier grotendeels voor gereserveerd te houden. Hier is in de kwantificering van het risico reeds rekening mee gehouden.
Deze pagina is gebouwd op 10/22/2024 09:52:36 met de export van 10/22/2024 09:44:20