Samen werken aan Zaanstad

Financiën

Toelichting saldo
Op het programma Samen werken aan Zaanstad resteert een positief saldo van -€ 2,34 mln.

Verklaring verschillen met een effect op het jaarrekeningresultaat (Hoofdboodschap)
1. Capaciteit overhead (-€ 1,13 mln.)
De lasten op capaciteit binnen de overhead waren lager door latere invulling van vacatures en minder inhuur dan voorzien bij de Narap. Deze worden nader toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering (-€ 0,87 mln.). Ook binnen de gemeenteraad zijn de lasten van capaciteit lager als gevolg van het verloop van steunfractieleden gedurende het jaar en lagere kosten van vastlegging van raadsvergaderingen (-€ 0,26 mln.).

2. Vrijval voorziening voor wethouderspensioenen (-€ 0,38 mln.)
Een deel van de pensioenvoorziening wethouders kan vrijvallen als gevolg van de gestegen rekenrente, waardoor er nu minder in kas hoeft te zijn. Dit leidt tot hogere baten (-€ 0,38 mln.).

3. Vrijval opgenomen verplichtingen 2022 (-€ 0,37 mln.)

Bij de jaarrekening 2022 zijn centraal en gemeentebreed lasten opgenomen waar in 2023 nog facturen voor moesten binnenkomen. Voor een deel hiervan komen echter om diverse redenen geen facturen meer, zodat de verplichtingen kunnen vrijvallen naar de algemene middelen. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 0,37 mln.) in 2023. Bij de najaarsrapportage waren deze nog niet allemaal in beeld.

4. Voorziening verlofsparen (€ 0,39 mln.)
Er zijn hogere lasten (€ 0,39 mln.) door een toevoeging aan de voorziening Verlofsparen, omdat er eind 2023 een hoger verlofsaldo onder de medewerkers was dan eind 2022. Dit is onder andere ontstaan door een hogere waardering als gevolg van de hogere CAO.

5. Overige verschillen (-€ 0,85 mln.)
Gemeente Zaanstad is eigenrisicodrager voor de WW-lasten. Deze lasten waren -€ 0,18 mln. lager als gevolg van lage werkloosheid door de krappe arbeidsmarkt.
De lasten voor opleidingen vielen -€ 0,16 mln. lager uit doordat een deel van de opleidingen naar 2024 verschuift.
Er is sprake van lagere ICT-lasten, onder andere door latere uitrol van de M365 licenties (-€ 0,15 mln.).
De voorziening wachtgelden wethouders kan voor een deel vrijvallen, omdat enkele oud-wethouders hogere neveninkomsten ontvangen wat tot een korting op hun wachtgelduitkering leidt. Dit leidt tot hogere baten (-€ 0,15 mln.).
De voorziening Reorganisatie kon deels vrijvallen als gevolg van het vinden van ander werk van enkele boventallige medewerkers. Dit leidt tot hogere baten (-€ 0,11 mln.).

Er zijn verder meer uren met een overheadopslag geschreven op grex- en investeringsprojecten, wat leidt tot hogere baten voor de bedrijfsvoering (-€ 0,10 mln.).

Verklaring verschillen met een saldo neutraal effect op het jaarrekeningresultaat

1. Transitievergoedingen
Wanneer een medewerker (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt raakt, kan een transitievergoeding
uitgekeerd uitgekeerd worden. Deze transitievergoedingen waren nog niet geheel begroot, wat leidt
tot hoger lasten (€ 0,20 mln.). Hier tegenover staan hogere baten vanuit het UWV (-€ 0,20 mln.).

2. Reisdocumenten
De baten voor afgifte van reisdocumenten vielen hoger uit (-€ 0,20 mln.) door een hoger aantal
uitgiften. Hier tegenover staan ook hogere lasten (€ 0,20 mln.), omdat wij dit moeten afdragen aan het
Rijk.

Deze pagina is gebouwd op 10/22/2024 09:52:36 met de export van 10/22/2024 09:44:20