Bedragen x € 1.000
Gezondheid | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 178.117 | 174.034 | -4.083 | |
Baten | -9.711 | -7.701 | 2.010 | |
Toevoegingen reserves | 358 | 481 | 123 | |
Onttrekkingen reserves | -2.440 | -1.480 | 959 | |
Saldo na bestemming | 166.324 | 165.334 | -990 |
Toelichting programma
Op het programma Gezondheid resteert een positief saldo van -€ 0,99 mln.
Verklaring verschillen met een effect op het jaarrekeningresultaat (Hoofdboodschap)
1. Specialistische jeugdzorg (€ 2,15 mln.)
Door een toename van het aantal cliënten en gemiddeld zwaardere zorg (hogere kosten per cliënt) ten opzichte van 2022 vallen de lasten hoger uit (€ 1,99 mln.).
Daarnaast zijn er hogere lasten op de jeugd PGB's (€ 0,16 mln.). Dit komt vooral doordat PGB-houders een groter deel van het PGB-budget hebben besteed.
2. Wet maatschappelijke ondersteuning (-€ 1,25 mln.)
De inzet van Wmo maatwerk (zoals begeleiding) is in het tweede halfjaar van 2023 afgenomen ten opzichte van het eerste halfjaar. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 0,56 mln.).
Bij de Narap was een nadeel verwerkt op het budget individuele verstrekkingen, doordat het aantal herverstrekkingen was toegenomen. De lasten vallen nu lager uit (-€ 0,41 mln.). De inschatting bij de Narap blijkt te hoog geweest.
De gezinsgerichte aanpak uitgevoerd door de sociale wijkteams is in oktober 2023 gestart, wij hebben echter POK-middelen ontvangen voor het gehele jaar. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 0,20 mln.).
Diverse afrekeningen op Wmo maatwerk, die betrekking hadden op het voorgaande jaar, leiden tot lagere lasten (-€ 0,28 mln.).
Bij de narap is er een voordeel geraamd op beschermd wonen vanwege een afname van het aantal bezette plekken. Nu blijkt dat de afname tijdelijk was, waardoor het voordeel lager is geworden en dit leidt tot een nadeel (€ 0,20 mln.) bij de jaarrekening.
3. Opvoedondersteuning (-€ 0,53 mln.)
Bij opvoedingsondersteuning waren diverse activiteiten ten laste van de algemene middelen geraamd in de begroting. Door de krappe tijd in 2023 om alle verkregen GALA-middelen te besteden, hebben wij er voor gekozen om een aantal activiteiten incidenteel uit de GALA middelen te financieren. Dit leidt tot hogere baten (-€ 0,53 mln.).
4. Slim investeren (-€ 0,61 mln.)
Strakke sturing op de uitgaven, inzet op lopende verlichtingen en maatregelen tot terugdringen van zorgkosten en kwaliteitsverbetering hebben geleid tot lagere lasten van het budget slim investeren. Door de strakke sturing kon ook een deel van de uitgaven worden toegeschreven aan de GALA-middelen. Hierdoor zijn de baten hoger (-€ 0,61 mln.) Deze middelen zouden we anders moeten terugbetalen aan het Rijk.
5. Opvang zwerfjongeren (-€ 0,35 mln.)
De lasten zijn lager (-€ 0,35 mln.), omdat de verbouwing van de opvang van de opvang in de Klaas Katerstraat nog niet is gestart. Voorgesteld wordt om dit restant budget via de resultaatbestemming in de Voorjaarsnota 2024 over te hevelen naar 2024.
6. Overige verschillen (-€ 0,40 mln.)
Voor de Jeugdteams heeft in 2023 een verrekening van de kosten van ICT voor de werkplekken en telefonie plaatsgevonden. Deze verrekening was niet in de begroting voorzien. Dit leidt tot hogere baten (-€ 0,19 mln.).
De overgang van straathoekwerk van de GGD naar de gemeente heeft geleid tot lagere lasten (-€ 0,11 mln.).
Het restant (-€ 0,10) wordt verklaard door overige diverse kleine afwijkingen binnen dit programma.
Verklaring verschillen met een saldo neutraal effect op het jaarrekeningresultaat
1. Meerkosten Energie Openbare Zwembaden (MEOZ)
Voor de subsidie Meerkosten Energie Openbare Zwembaden (MEOZ) hebben wij een eindvaststelling ontvangen. Bij de aanvraag diende rekening gehouden te worden met een hoger tarief per m3, terwijl het sportbedrijf een lager tarief betaalt, omdat zij een meerjarig contract had voor gas. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 0,80 mln.). Hier tegenover staan ook lagere baten (€ 0,80 mln.).
2. Programma's Gezond Actief Leven Akkoord (GALA)
Sommige programma's van de subsidie Gezond Actief Leven Akkoord (GALA) waren voor Zaanstad nieuw en zijn pas later in 2023 opgestart. Hierdoor waren de lasten lager (-€ 0,94 mln.). Tegenover de lagere lasten staan ook lagere baten uit subsidie (€ 0,94 mln.).
3. Maatschappelijke opvang en verslavingszorg
De verbouwing van de Klaas Katerstraat is nog niet gestart. Hierdoor zijn de lasten lager (-€ 0,58 mln.). Tegenover de lagere lasten staat een lagere onttrekking aan de reserve Plan Blokhuis (€ 0,58 mln.).
4. Huiselijk geweld en kindermishandeling
Een aantal activiteiten is niet of niet volledig uitgevoerd in 2023. Ook kwamen er vanuit subsidievaststellingen over 2022 nog middelen retour. Per saldo leidt dit tot lagere lasten (-€ 0,28 mln.). Hier tegenover staat een lagere onttrekking aan de reserve Doeluitkering Vrouwenopvang (DUVO) (€ 0,28 mln.).
5. SPUK BTW
Het sportbedrijf ontvangt van ons een specifieke uitkering (SPUK) voor de BTW. De definitieve vaststelling van de SPUK over 2022 voor het sportbedrijf is lager vastgesteld dan eerder aangevraagd. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 0,21 mln.). Hier tegenover staan ook lagere baten uit subsidie (€ 0,21 mln.).
6. Sportpark Hoornse Veld
De lasten voor de verplaatsing van de accommodaties van Sportpark Hoornse veld vallen in 2023 hoger uit (€ 0,45 mln.). Dit komt doordat de BOSA subsidie afdracht in 2024 komt.
De bijdrage aan de definitieve ontsluitingsweg in Kreekwijk komt in 2024. Dit leidt tot lagere lasten (-€ 0,15 mln.). Tegenover beide projecten staat per saldo een hogere onttrekking aan het Investeringsfonds (€ 0,30 mln.).