Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk
Rekenkamer Metropool Amsterdam
(Bedragen x €1.000)Rekenkamer Metropool AmsterdamRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - gemeenschappelijk orgaan
Oprichtings-/publicatiedatum:20 augustus 2015Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:laagOpenbaar belangDeze regeling is aangegaan om gezamenlijk een rekenkamer in te stellen. Dit is wettelijk verplicht. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan.
Bestuurlijk belangDe rekenkamer heeft één lid. Dit lid is tevens directeur. De raden benoemen het lid van de rekenkamer op voordracht van een afvaardiging van de raden door een gelijkluidend besluit. Geen afvaardiging van een collegelid in deze regeling.
Stemverhouding: nvtActualiteiten en risico'sOntwikkelingen
De beleidsvisie van de rekenkamer is terug te vinden via de link https://www.rekenkamer.amsterdam.nl/content/uploads/2023/08/Beleidsvisie-RMA-2023-2028-def.pdf
De Rekenkamer heeft gewerkt aan de volgende onderzoeken voor gemeente Zaanstad:
- Grip om Warmtenetwerk Zaanstad (afgerond)
- Klachtenbehandeling
- Energiebesparings- en informatieplicht in Zaanstad (afgerond)
- Ondersteuning volksvertegenwoordiging
- Monitor informatie Zaanse financiën
Financiële positie
Jaarrekening 2022
De jaarrekening 2022 heeft een positief resultaat van € 140.713 het resultaat is als volgt bestemd:
- € 11.400 toevoegen aan de reserve ICT;
- € 130.750 reserveren voor de kostenontwikkeling 2023.
RMA houdt een algemene reserve aan van tussen de 10 en 15% van de te ontvangen jaarlijkse bijdragen. Eind 2023 bedraagt de algemene reserve naar verwachting circa € 349.000 of 14,5% van de jaarlijkse bijdragen. Wanneer de algemene reserve boven de 15% uitkomt, wordt in overleg met het Overlegorgaan RMA nagegaan hoe die middelen worden bestemd.
Voor de bedrijfsvoering maakt de rekenkamer gebruik van verschillende diensten van de gemeente Amsterdam. Daarbij gaat het om de postbehandeling, de personeelsadministratie, financiële administratie inclusief de afwikkeling van het betalingsverkeer.
De jaarrekening 2023 is nog niet beschikbaar. Deze wordt rond mei 2024 verwacht.
- Publiekrechtelijk
Gezamenlijke ombudsman metropool Amsterdam
(Bedragen x €1.000)Gezamenlijke ombudsman metropool AmsterdamRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - gemeenschappelijk orgaan
Oprichtings-/publicatiedatum:7 februari 2017Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangDeze regeling is aangegaan om op een effectieve en efficiënte wijze vorm en inhoud te geven aan de door de Gemeentewet aan de raad gegeven mogelijkheid om voor de behandeling van verzoekschriften een gezamenlijke ombudsman in te stellen. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan.
Bestuurlijk belangDe gemeente Amsterdam krijgt mandaat om jaarlijks de begroting en jaarrekening van de ombudsman voor het volgende kalenderjaar vast te stellen. De ombudsman voert ten minste jaarlijks overleg met een vertegenwoordiging van de raden.
Stemverhouding: nvtActualiteiten en risico'sHet programma van de Ombudsman Metropool Amsterdam bestaat uit het voeren van de ombudsfunctie, conform hoofdstuk 9 (titel 9.2) van de Algemene wet bestuursrecht en conform de Gemeenschappelijke regeling Ombudsman Metropool Amsterdam. Deze functie wordt in 2022 uitgevoerd voor een zevental aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten zijnde: Amsterdam, Amstelveen, Zaanstad, Almere, Diemen, Waterland, Landsmeer. De functie wordt tevens uitgevoerd voor de Veiligheidsregio
Amsterdam-Amstelland en de Vervoerregio Amsterdam.
Ontwikkelingen
Aan het einde van ieder jaar verschijnt de Ombudsagenda. De Ombudsagenda 2023 bevat vijf actiepunten waar naast de gebruikelijke klachtbehandeling in het komende jaar extra aandacht aan wil besteden.
Zo wil de ombudsman zichtbaarder zijn voor mensen die hem nu nog niet weten te vinden. Om die reden zal hij regelmatig met zijn Ombulance op verschillende locaties binnen de metropoolregio te vinden zijn om signalen van bewoners en ondernemers op te pakken. Ook zal zijn bureau gebiedsgerichter te werk gaan.
De volgende onderwerpen vindt de ombudsman belangrijk: armoede, schuldhulpverlening, overlast, marktondernemers en de omgang met demonstraties.
De steeds nijpender wordende dakloosheid is ook een onderwerp waar de gemeente volgens de ombudsman niet langer omheen kan. Hij wil stimuleren dat gemeenten meer creativiteit en oplossingsgerichtheid inzetten bij de aanpak van dit probleem.
De ombudsman levert de jaarrekening 2023 naar verwachting op rond de zomer van 2024. Dan krijgen we inzicht in de activiteiten over 2023. Over het algemeen geeft de jaarrekening geen inzicht in de activiteiten per gemeente, maar wordt er een totaalbeeld weergeven.
Financiële positie
2022 is afgesloten met een positief resultaat van € 19.829. Dit saldo is als volgt bestemd:
De jaarrekening 2023 is nog niet beschikbaar.
Toevoeging algemene reserve € 19.829
In artikel 12 van de gemeenschappelijke regeling is vastgelegd dat bij een positief exploitatieresultaat over een begrotingsjaar dit resultaat in het volgende begrotingsjaar aan de begrotingspost algemene reserve wordt toegevoegd.
Begroting 2024
De Ombudsman heeft de begroting 2024 vastgesteld op een lastentotaal van € 2.820.860. Het lastentotaal van de begroting 2023 na eerste wijziging is vastgesteld op € 2.842.700.
Het positieve resultaat wordt toegevoegd aan de algemene reserve om een buffer op te bouwen van 10% van de totale bijdragen van alle deelnemer. Indien er sprake is van een overschrijding van de begroting dient deze reserve als eerste aangesproken te worden. De verwachting is dat in 2023 de algemene reserve niet aangesproken hoeft te worden omdat inkomsten en uitgaven in balans zijn.
Zienswijze
Op grond van artikel 13 van de gemeenschappelijke regeling stelt de Ombudsman zelf jaarlijks de begroting voor het volgende kalenderjaar vast. Op basis van werkafspraken met deelnemers wordt de begroting niet voor zienswijze aangeboden.
Risico's en beheersmaatregelen
- De financiële risico’s voor de Ombudsman zijn vooralsnog beperkt. Het belangrijkste risico is langdurige ziekte van personeel.
Om dat risico af te dekken is de afspraak gemaakt met gemeente Amsterdam dat de kosten voor personeel dat langdurig ziek is, niet meer volledig (maximaal voor de duur van 6 maanden) ten laste komen van het budget van de Ombudsman. De daarna beschikbaar komende middelen kan de Ombudsman dan inzetten voor vervangende personele capaciteit.
- De prijspeilstijgingen en inflatie in 2024 een vormen een belangrijk risico.
In de meerjarenraming is uitgegaan van een indexatie (op basis van loonkostenontwikkeling) van 3,6% ten opzichte van de begroting 2023. De indexatie heeft vooral effect op de baten (verhoging bijdragen deelnemende gemeenten) en op de lasten (verhoging van loonkosten).
- Publiekrechtelijk
Metropoolregio Amsterdam
(Bedragen x €1.000)Metropoolregio AmsterdamRechtsvorm:De MRA is geen juridische entiteit en heeft geen mogelijkheden om bindende besluiten te nemen. Het is een netwerk waarin wordt samengewerkt met provincies, gemeenten en de VRA. In de Samenwerkingsafspraken 2021 staat hoe de deelnemers met elkaar samenwerken.
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2007Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet gezamenlijk werken aan onderwerpen die de grenzen van de gemeenten overstijgen. Bijvoorbeeld duurzaamheid, economie, mobiliteit en ruimtelijke vraagstukken, maar ook vanuit een sociaal maatschappelijke invalshoek.
Bestuurlijk belangMetropool Regio Amsterdam (MRA) kent geen bestuurlijke vertegenwoordiging.
Er is in juridische zin geen bestuurlijk belang. Er kunnen binnen de MRA geen bindende besluiten worden genomen, dit is aan de gemeenteraden van de individuele deelnemers. Er is een informeel bestuurdersnetwerk.
Stemverhouding: nvtActualiteiten en risico'sOntwikkelingen
Op basis van de MRA agenda 2020-2024 wordt gewerkt langs een aantal opdrachten:
- Opdracht 0: De samenwerking verder versterken Metropoolregio Amsterdam
- Opdracht 1: Werk maken van een veerkrachtige, inclusieve en schone economie
- Opdracht 2: Bouwen voor de woningbehoefte en met groei de leefkwaliteit van het geheel versterken
- Opdracht 3: Vaart maken met het metropolitaan mobiliteitssysteem
Governance
De MRA bestaat uit 30 gemeentes, 2 provincies en de VRA. Deze deelnemers zijn weer opgedeeld in zeven deelregio’s. Uitgangspunt hiervoor is de huidige geografische indeling: Amsterdam, Amstelland-Meerlanden, Zuid-Kennemerland, IJmond, Zaanstreek-Waterland, Gooi en Vechtstreek, Almere-Lelystad. Iedere deelregio is met minimaal één afgevaardigde vertegenwoordigd in het Bestuur, de bestuurlijke platforms en de portefeuillehoudersoverleggen.
(1) Bestuur
- Heeft de dagelijkse leiding over de samenwerking in de MRA
- Bewaakt de realisatie van de centrale ambitie, de drie inhoudelijke doelen en de samenhang
- Gezicht naar buiten: coördineert de lobby in Den Haag en Brussel en zorgt dat met één mond wordt gesproken
- Verantwoordelijk voor draagvlak voor te nemen besluiten
- Legt verantwoording af aan algemene vergadering
- Komt maandelijks bijeen
- Bestaat uit: Burgemeester Amsterdam (voorzitter en formateur), Commissaris van de Koning Noord-Holland, Commissaris van de Koning Flevoland, Directeur MRA (secretaris)
- Per Bestuurlijk platform één afgevaardigde, niet zijnde de voorzitter (geografisch verdeling)
(2) Bestuurlijke platforms
- 3 platforms (Economie, Ruimte, Mobiliteit) en 4 portefeuillehoudersoverleggen
(3) Algemene vergadering
(4) Raden en Staten + Raadtafel
(5) Directie
Deelnemers MRA:
- Gemeenten (30)
Aalsmeer, Almere, Amstelveen, Amsterdam, Beverwijk, Blaricum, Bloemendaal, Diemen, Edam-Volendam, Gooise Meren, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Hilversum, Huizen, Landsmeer, Laren, Lelystad, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Waterland, Wijdemeren, Wormerland, Zaanstad, Zandvoort.
- Provincies (2)
Noord-Holland, Flevoland
- Vervoerregio Amsterdam (VRA)
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk
Dimpact
(Bedragen x €1.000)DimpactRechtsvorm:Coöperatie
Oprichtings-/publicatiedatum:lidmaatschap gestart in oktober 2020Vestigingsplaats:EnschedeToezichtsregime:Openbaar belangBinnen de onafhankelijke coöperatie Dimpact werken 40 gemeenten samen. Zij co-creëren en leren van elkaar op het gebied van digitale innovatie van dienstverlening. Als lid van Dimpact kan Zaanstad (tegen betaling) gebruik maken van de producten die onder regie van Dimpact ontwikkeld zijn door de leden en evt externe partijen.
Bestuurlijk belangGemeente Zaanstad heeft één stem in de Algemene Ledenvergadering van Dimpact. Wethouder Van der Laan vertegenwoordigt de gemeente in de ledenvergadering
Stemverhouding: 1 van de 40 stemmenActualiteiten en risico'sTegen een geringe bijdrage (enkele duizenden euro’s) blijven we lid van Dimpact en kunnen we gebruik maken van de producten die onder regie van Dimpact zijn ontwikkeld of ingekocht. Dit kan Zaanstad in potentie veel tijd besparen in de aanschaf van producten. Zo is een tijdrovend aanbestedingstraject al dan niet in combinatie met een marktconsultatie niet meer nodig. Daarbij voldoen de producten van Dimpact standaard aan al onze eisen die beschreven staan in de gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT).
In 2023 zijn er kennismakingsgesprekken geweest met de accountmanager van Dimpact en referentie gemeenten. Er vindt nu onderzoek plaats welke producten op termijn een plek zouden kunnen krijgen binnen onze IT-architectuur. Voorbeelden van interessante producten zijn de iBurgerzaken module van PinkRoccade, het Klant Interactie Service Systeem (KISS) en Open Formulieren.
Financiële positie
Jaarrekening 2023 is nog niet beschikbaar
Risico’s en beheersmaatregelen
- Weerstandsvermogen is mogelijk onvoldoende t.o.v. de groter geworden projectportefeuille.
Maatregel is om het weerstandsvermogen te herijken. In 2023 heeft de RvC een geactualiseerde bepaling van het weerstandsvermogen vast gesteld.
- Privaatrechtelijk
Vereniging Nederlandse Gemeenten
(Bedragen x €1.000)Vereniging Nederlandse GemeentenRechtsvorm:Vereniging
Oprichtings-/publicatiedatum:28-2-1912Vestigingsplaats:Den HaagToezichtsregime:Openbaar belangDe Vereniging van Nederlandse Gemeenten zijn de 352 gemeenten (per 1-1-2021) samen, ondersteund door de VNG-organisatie. De VNG heeft als doel om de lokale overheid te versterken en de lokale democratie te vitaliseren. De gemeenten werken, via de VNG, met elkaar aan maatschappelijke opgaven.
Bestuurlijk belangZaanstad heeft 75 stemmen in de Algemene Ledenvergadering. Elke gemeente die lid is van de vereniging, brengt door tussenkomst van haar vertegenwoordiger zoveel stemmen uit als het aantal veelvouden van één duizend (1.000) inwoners dat de bevolking van de door haar gerepresenteerde gemeente telt, met dien verstande dat zij tenminste één en ten hoogste vijfenzeventig (75) stemmen uitbrengt.
Stemverhouding:Actualiteiten en risico'sOntwikkelingen
In 2023 zijn twee Algemene Leden Vergaderingen (ALV) gehouden, één op 14 juni en één op 1 december. Namens gemeente Zaanstad is xxxxx aanwezig geweest.
Zaanstad heeft tijdens de Algemene Leden Vergadering van 1 december voor gestemd over de volgende agendavoorstellen en moties:
- Resolutie inzet kabinetsformatie
- Motie Enschede financiële verhoudingen met nieuwe kabinet
- Motie Heemstede Zandvoort goed beleid is integraal beleid
- Actualisatie randvoorwaarden Klimaatakkoord
- Amendement Eindhoven randvoorwaarden Klimaatakkoord
- Motie Schagen Almere netcongestie
- Verantwoording over uitvoering moties
- Motie Sudwest Fryslan Losser bestaanszekerheid aan de basis
- Motie Leidschendam Voorburg normenkader rechtmatigheid
- Motie Bergeijk bijdrage Wmo
- Motie Zeist Integraal Zorgakkoord
- Motie Losser financiering Omgevingswet
Tijdens de ALV van december is ingestemd met benoeming van Jan Hamming voor de tijdelijke commissie Asiel en Migratie.
Zaanstad heeft tijdens de Algemene Leden Vergadering van 14 juni als volgt gestemd over de volgende agendavoorstellen en moties:
- Contributievoorstel 2024 (voor)
- Kadernota en GGU voorstellen (voor)
- Resolutie gemeentefinanciën (voor)
- Motie Leidschendam Voorburg opschalingskorting (voor)
- Motie Beesel gemeentefinanciën 75 (voor)
- Motie Groningen HVA (tegen)
- Motie Heerlen HVA (tegen)
- Principeakkoord HVA (voor)
- Bestuursvoorstel resolutie asiel (voor)
- Motie Bronckhorst vertegenwoordiging ROAZ (tegen)
- Motie Buren spuitzones (tegen)
- Motie Ede korte wapenstok BOA’s (voor)
- Motie Ridderkerk regionale netwerken energie (tegen)
- Verenigingsstrategie 2030 (voor)
Risicoprofiel
Nog aanvullen
Financiële positie
Jaarrekening 2022
De accountant heeft op 15 mei 2023 een controleverklaring bij de jaarrekening 2023 afgegeven. VNG behaalde een negatief resultaat voor bestemming van € 5,02 mln., € 0,2 mln. minder negatief dan begroot. Het resultaat wordt gedekt uit een bestemmingsreserve en het vermogen.
Begroting 2024-2027
De begroting 2024 is ter kennisname aangeboden aan de leden tijdens de ALV van 1 december. VNG begroot een opbrengst van € 118 mln, hier staan € 123 mln aan kosten tegenover. Het geprognotiseerde negatieve resultaat wordt gedekt door diverse reserves.
De vastgestelde contributiestijging bedraagt 6,1%. Dit is, conform de vastgestelde contributiesystematiek,
een indexatie voor loon- en prijsstijging en 1% voor de groei naar volledige dekking van de kosten van de kernorganisatie van de VNG vanuit de contributie.
Risico’s en beheersmaatregelen
De deelname aan VNG kent geen risico's voor gemeente Zaanstad.